Jurnal kajian Pembangunan / Pembinaan
ULASAN JURNAL KAJIAN PEMBANGUNAN/PEMBINAAN | JURNAL 1 | JURNAL 2 | JURNAL 3 |
TAJUK | Tajuk: Pembinaan Sistem Pembelajaran berasaskan Simulasi Interaktif menerusi Web bagi Kursus Telekomunikasi dan Rangkaian. Jurnal Teknologi Pendidikan Malaysia Jilid 1, Nombor 1, Mac 2011 | Tajuk: Developing a Web-Based Instruction Blended Learning Model Using the Creative Problem Solving Process for Developing Creative Thinking and Problem - Solving Thinking of Undergraduate Students. (Membangunkan Web berasaskan model blended learning, Menggunakan pemikiran Kreatif - Proses Penyelesaian masalah untuk membangunkan pemikiran kreatif dan Penyelesaian pemikiran masalah pelajar prasiswazah | Tajuk Reka bentuk pembangunan prototaip perisian pembelajaran matematik vatrans yang berasaskan penggabungan pemikiran visualisasi dan analisis |
PENULIS | Shaharuddin Bin Md Salleh & Zaidatun Binti Tasir Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia | Khachakrit Liamthaisong Sangkom Pumipuntu , Sanit Kayapard. Educational Technology and Communications The Faculty of Informatics, Mahasarakham University. European Journal of Social Sciences – Volume 24, Number 2 (2011) | Mohd Salleh Abu & Tan Wee Chuen. Jurnal Teknologi, 34(E) Jun 2001: 1–8© Universiti Teknologi Malaysia |
ULASAN JURNAL KAJIAN PEMBANGUNAN/PEMBINAAN | JURNAL 1 | JURNAL 2 | JURNAL 3 |
TUJUAN KAJIAN | Kajian ini bertujuan membangunkan dan menilai keberkesanan simulasi berasaskan web. Proses reka bentuk dan pembangunan laman web secara keseluruhannya menggunakan model reka bentuk pembangunan ADDIE serta model ARCS bagi menerapkan elemen motivasi dan pendekatan konstruktivisme dengan simulasi sebagai strategi pengajaran. Beberapa perisian pengarangan laman web, simulasi dan suntingan digital digunakan sebagai alatan membangunkan Simulasi berasaskan web. | Tujuan penyelidikan ini adalah :1) untuk membina Web berasaskan model blended learning, yang dikisar menggunakan kreatif proses penyelesaian masalah untuk membangunkan pemikiran kreatif dan penyelesaian masalah pemikiran pelajar prasiswazah, 2) untuk memeriksa hasil pelaksanaan arahan yang dibangunkan Web berasaskan model blended learning, 3) untuk mengesahkan arahan yang dibangunkan Web berasaskan model blended learning. | Tujuan Kajian ini adalah untuk menyediakan suatu asas reka bentuk pembangunan perisian alat pembelajaran yang dijangka mampu untuk membantu pelajar mempertingkatkan pemikiran Visualisasi dan Analisis di samping menggalakkan penggabungan kedua-dua jenis pemikiran matematik ini semasa mempelajari beberapa tajuk matematik tertentu. |
METODOLOGI | Kajian ini lebih berbentuk pembangunan suatu bahan pembelajaran berasaskan komputer iaitu simulasi berasaskan web. Kandungan laman web menjurus kepada kursus Telekomunikasi dan Rangkaian dengan menjadikan beberapa buku, rujukan Internet serta modul sebagai panduan. Penyampaian dilaksanakan secara interaktif dengan teori konstruktivisme sebagai pendekatan pengajaran. Model reka bentuk ADDIE telah digunakan sebagai memudahkan proses pembangunan selain penggunaan unsur motivasi dari model ARCS. | model blended learning. Model Blended Learning ini pada dasarnya merupakan gabungan keunggulan pembelajaran yang dilakukan secara tatap-muka dan secara virtual. Menurut Semler (2005): | Kajian ini dilakukan menggunakan bahasa pengaturcaraan Visual Basic 5 (VB5).Rekabentuk pembangunan VATrans adalah berasaskan teori pembelajaran yang berkaitan dengan pemikiran Visualisasi dan Analisis . Kandungan dan aktiviti pembelajaran dalam VATrans ini direka bentuk dalam dua struktur utama iaitu Sistem Tutorial dan Sistem Penyelesai Masalah. |
ULASAN JURNAL KAJIAN PEMBANGUNAN/PEMBINAAN | JURNAL 1 | JURNAL 2 | JURNAL 3 |
INSTRUMEN/ DAPATAN | Instrumen kajian ini ialah soal selidik dan temubual menerusi forum atas talian. Data diambil melalui soal selidik ke atas 10 orang sampel yang diambil secara bertujuan dalam kalangan pelajar Sarjana Muda di Fakulti Pendidikan yang mendaftar kursus Telekomunikasi dan Rangkaian. sampel pelajar yang dipilih secara bertujuan telah dianalisis menggunakan analisis deskriptif dengan mendapatkan skor min dan peratus. Perisian SPSS digunakan untuk menganalisis data. Manakala data kualitatif yang diperolehi dari temubual telah dianalisis secara kualitatif menerusi pembentukkan tema. | Instrumen Penyelidikan maju belajar mengajar, model,ujian pemikiran kreatif Torrance, ujian penyelesaian masalah pemikiran, ujian pencapaian. pembelajaran, borang penyertaan penilaian, satu bentuk penilaian kerja dan soal selidik mengenai pendapat pelajar. | Pembangunan VATrans hanya ditumpukan kepada satu topik matematik yang memerlukan tahap pemikiran Visualisasi dan Analisis yang tinggi. Untuk tujuan ini, pengkaji telah memilih topik matematik Tranformasi Geometri peringkat menengah rendah (yang juga berkaitan dengan akronim VATrans ini). |
ANALISIS YANG DIJALANKAN | Bagi menjawab persoalan kajian 1 hingga 5, data kuantitatif yang telah diperolehi dianalisis menggunakan analisis deskriptif dengan mendapatkan skor min dan peratus. Perisian SPSS telah digunakan untuk menganalisis data berkenaan. Bagi persoalan kajian 6, data kualitatif yang diperolehi dari temubual telah dianalisis menerusi pembentukkan tema. | Analisis data statistik yang digunakan untuk menganalisis data yang dikumpul adalah peratusan, min, sisihan piawai, korelasi mudah dan sampel bergantung kepada ujian-t(T- test). | Latihan VATrans direkabentuk dalam bahagian penyelesai masalah untuk membolehkan pelajar meneroka konsep bagi setiap tajuk kecil berdasarkan pem- belajaran daripada bahagian tutorial VATrans. Soalan-soalan dalam Latihan tidak dijanakan oleh VATrans dan pelajar bebas meneroka idea dan menyemak idea mereka. Bingkai tertentu direkabentuk untuk membimbing pelajar membuat Analisis terhadap Visualisasi yang diperhatikan melalui pembentukkan perhubungan nilai Translasi dalam Translasi Songsang . |
ULASAN JURNAL KAJIAN PEMBANGUNAN/PEMBINAAN | JURNAL 1 | JURNAL 2 | JURNAL 3 |
RUMUSAN | Berdasarkan pandangan pelajar dalam kajian ini, maka penulis merumuskan bahawa pembelajaran menerusi simulasi berasaskan web dapat memberi satu medium alternatif kepada pelajar untuk belajar. Ini disokong oleh dapatan kajian Syrjakow et al (2000) bahawa dengan adanya simulasi berasaskan web, maka pembelajaran jarak jauh dapat dilaksanakan dengan berkesan selain pelajar boleh belajar dimana- mana dan pada bila-bila masa sahaja. Linser dan Naidu (1999) yang menyatakan bahawa pembelajaran simulasi berasaskan web dapat mengwujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan dan produktif. | Hasil kajian ini menunjukkan kesan perlaksanaan arahan yang dibangunkan Web berasaskan model blended learning dalam pemikiran kreatif, pemikiran penyelesaian masalah dan pembelajaran daripada ijazah pertama pelajar-pelajar di peringkat tinggi. Pengajar dan orang-orang yang yang berkenaan harus menyokong dan menetapkan cara-cara untuk membangunkan Web berasaskan model blended learning yang lengkap untuk menyediakan pelajar satu faedah yang maksimum. | Satu kerangka teori ringkas berkaitan reka bentuk pembangunan prototaip alat pembelajaran yang dijangka mampu untuk membantu pelajar mempertingkatkan pemikiran Visualisasi dan Analisis di kalangan pelajar di samping menggalakkan penggabungan kedua- dua jenis pemikiran matematik ini semasa mempelajari beberapa tajuk matematik tertentu. Selain itu, kerangka ini dijangka berguna kepada pereka bentuk perisian dan multidedia untuk menjadikan ia sebagai satu perisian yang sempurna dan baik. |
Rujukan:
- http://teknologimalaysia.academia.edu/ShaharuddinMdSalleh/Papers/487315/_Pembinaan_Sistem_Pembelajaran_berasaskan_Simulasi_Interaktif_menerusi_Web_bagi_Kursus_Telekomunikasi_dan_Rangkaian
- www.eurojournals.com/EJSS_24_2_10.pdf
- http://eprints.utm.my/980/1/JT34E1.pdf
Rumusan keseluruhan jurnal
Tajuk jurnal
Jurnal 1:-Tajuk: Pembinaan Sistem Pembelajaran berasaskan Simulasi Interaktif menerusi Web bagi Kursus Telekomunikasi dan Rangkaian.
Jurnal 2 :- : Developing a Web-Based Instruction Blended Learning Model Using the Creative Problem Solving Process for Developing Creative Thinking and Problem- Solving Thinking of Undergraduate Students.( (Membangunkan Web berasaskan model blended learning, Menggunakan pemikiran Kreatif -Proses Penyelesaian masalah untuk membangunkan pemikiran kreatif dan Penyelesaian pemikiran masalah pelajar prasiswazah)
Jurnal 3:- Reka bentuk pembangunan prototaip perisian pembelajaran matematik vatrans yang berasaskan penggabungan pemikiran visualisasi dan analisis.
Ketiga tiga jurnal ini mengenai Jurnal kajian Pembangunan / Pembinaan.Jurnal 1 mengenai pembinaan manakala jurnal 2 dan 3 mengenai pembangunan.
|
jurnal 1. membangunkan dan menilai keberkesanan simulasi berasaskan web. Proses reka bentuk dan pembangunan laman web secara keseluruhannya menggunakan model reka bentuk pembangunan ADDIE serta model ARCS bagi menerapkan elemen motivasi dan pendekatan konstruktivisme dengan simulasi sebagai strategi pengajaran. Beberapa perisian pengarangan laman web, simulasi dan suntingan digital digunakan sebagai alatan membangunkan Simulasi berasaskan web. Berdasarkan pandangan pelajar dalam kajian ini, maka penulis merumuskan bahawa pembelajaran menerusi simulasi berasaskan web dapat memberi satu medium alternatif kepada pelajar untuk belajar. Ini disokong oleh dapatan kajian Syrjakow et al (2000) bahawa dengan adanya simulasi berasaskan web, maka pembelajaran jarak jauh dapat dilaksanakan dengan berkesan selain pelajar boleh belajar dimana- mana dan pada bila-bila masa sahaja. Linser dan Naidu (1999) yang menyatakan bahawa pembelajaran simulasi berasaskan web dapat mengwujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan dan produktif.
Jurnal 2
Tujuan penyelidikan ini adalah untuk membina Web berasaskan model blended learning, yang dikisar menggunakan kreatif proses penyelesaian masalah untuk membangunkan pemikiran kreatif dan penyelesaian masalah pemikiran pelajar prasiswazah. Yang kedua adalah untuk memeriksa hasil pelaksanaan arahan yang dibangunkan Web berasaskan model blended learning,dan yang terakhir untuk mengesahkan arahan yang dibangunkan Web berasaskan model blended learning.kajian ini menunjukkan kesan perlaksanaan arahan yang dibangunkan Web berasaskan model blended learning dalam pemikiran kreatif, pemikiran penyelesaian masalah dan pembelajaran daripada ijazah pertama pelajar-pelajar di peringkat tinggi. Pengajar dan orang-orang yang yang berkenaan harus menyokong dan menetapkan cara-cara untuk membangunkan Web berasaskan model blended learning yang lengkap untuk menyediakan pelajar satu faedah yang maksimum.
Jurnal 3
Tujuan Kajian ini menyediakan suatu asas reka bentuk pembangunan perisian alat pembelajaran yang dijangka mampu untuk membantu pelajar mempertingkatkan pemikiran Visualisasi dan Analisis di samping menggalakkan penggabungan kedua-dua jenis pemikiran matematik ini semasa mempelajari beberapa tajuk matematik tertentu.
Satu kerangka teori ringkas berkaitan reka bentuk pembangunan prototaip alat pembelajaran yang dijangka mampu untuk membantu pelajar mempertingkatkan pemikiran Visualisasi dan Analisis di kalangan pelajar di samping menggalakkan penggabungan kedua- dua jenis pemikiran matematik ini semasa mempelajari beberapa tajuk matematik tertentu. Selain itu, kerangka ini dijangka berguna kepada pereka bentuk perisian dan multidedia untuk menjadikan ia sebagai satu perisian yangSatu kerangka teori ringkas berkaitan reka bentuk pembangunan prototaip alat pembelajaran yang dijangka mampu untuk membantu pelajar mempertingkatkan pemikiran Visualisasi dan Analisis di kalangan pelajar di samping menggalakkan penggabungan kedua- dua jenis pemikiran matematik ini semasa mempelajari beberapa tajuk matematik tertentu. Selain itu, kerangka ini dijangka berguna kepada pereka bentuk perisian dan multidedia untuk menjadikan ia sebagai satu perisian yang sempurna dan baik.
No comments:
Post a Comment